Kan man dömma något som var ok från förr?

Det är många saker som sades och gjordes förr i tiden, eller ja drygt 80år sedan. Vad som skrevs förr var ju tillåtet då , varför reagerar folk på det nu?

                                        Brukar man inte säga "Forget the past lets move on to the future"?


Jag älskade att sjunga när jag var yngre. Jag gick på sångskola i Bjuv och var jätte omtyckt av sånglärrarinnan. En dag så sjöng vi en låt från Astrid Lindgrens. Minns inte vad den heter eller hur den exakta meningen gick till. Men det var något med tvätta dej , annars blir "du smutsig som en neger". Varenda gång vi skulle sjunga den låten så sjöng jag inte med.
En dag frågade hon mig "Varför sjunger du inte med på just den här låten?"Jag tittade på henne och sa "Tycker det är så elakt att säga smutsig som en neger, jag vill inte säga det." Men svaret hon gav mej stämmer faktiskt hon sa "Den här låten är gjord när Astrid precis hade börjat skriva sina böcker, det var tillåtet att säga så ." Men hon respekterade det och ändrade texten till "så att du inte blir smutsig"
        
Häromdagen läste jag på text-tv att de som har skrivit/pubicerat Tintin ska stämmas för att de hade publicerat på en serietidning att negrar är dumma. Det var nått land  i Afrika som tog illa vid och stämde bokförlaget på en bra summa.
Tintins bokförlag sa som försvar att den här serien är skriven för drygt 80år sedan det var tillåtet då.

Det jag vill säga:
Alla har sina tankar och yttrar sig hur man själv vill. Vi bor och lever i ett land där alla får friheten att skriva och tycka exakt hur dem vill. Jag säger fortfarande negerbulle och tänker inte ändra på det för har sagt det sen jag var liten och när jag säger negerbulle så är det bullen med choklad jag tänker på och INGET annat!
                                                     

Kommentarer
Postat av: jenny

mm de e gott med negerbulle :DDD

2010-11-23 @ 12:08:18
Postat av: Chantal

hehe, ja, ibland undrar jag varför man får säga vitlök men inte negerbollar:P



ibland är jag nära på att säga negerbollar men kommer på mej själv att låta bli, jag är ju trots allt en negress själv hahah!!! men nog är det skitsamma hela grejen... alla måste störa sej på nått och negerbollar är väl en av alla saker;)

2010-12-13 @ 01:29:01
URL: http://silverdam.blogg.se/
Postat av: rasouile

du är rasist, det är uppenbart

2012-01-13 @ 21:49:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0